ATELIER DE SCRIERE CREATIVĂ LA ȘCOALA DE VARĂ SIMFEST

 

Cum se scrie creativ, definiția unei cărți bune și atuurile pe care trebuie să le aibă un manuscris pentru a fi publicat, sunt doar câteva din subiectele abordate în cadrul unui work-shop susținut de scriitorul Bogdan Hrib, la Tabăra de Creație pentru Jurnaliști SIMFEST.

Timp de câteva ore, cursanții Școlii de Vară SIMFEST au avut ocazia să afle ce se ascunde în spatele muncii unui scriitor iar Bogdan Hrib i-a îndemnat pe tineri să citească și să aibă curajul să scrie.

Nu poți să înveți pe nimeni să scrie dacă nu trăiește și dacă nu citește. Ce am încercat eu să fac este sa îi zgândăr, să pun probleme, să încerc să îi fac pe cei prezenți să își pună întrebări și să genereze dorințe.  Munca asta în ale scrisului este o preocupare  complicată, pătimașă, mâncătoare de timp, care duce la drame familiale de multe ori, am foarte mulți amici care se ceartă cu soți, cu copii care zic iar te-ai încuiat în bucătărie și te-ai apucat să scrii prostiile tale, deci poate duce la foarte multe chestiuni dramatice dar cred că cine simte că vrea să scrie, că vrea să publice, că vrea să fie în atenția celorlalți, să fie judecat, să își pună ideiile pe masă și sa le ofere celorlalți sub forma unei cărți sau sub forma unui  e-Book, a unei cărți tipărite sub diverse forme, ar trebui să se simtă mai bogat și mai bucuros că împărtășește cu cei din jur poveștile lui sau poveștile pe care le-a strâns de-a lungul timpului” a declarat scriitorul.

Ce este o carte bună?

Bogdan Hrib spune că nu există o rețetă fantastică după care se scrie o carte și crede că pentru a fi un bun scriitor este foarte important să înveți să asculți poveștile celorlalți și să reușești apoi să îți conturezi o idee pe care, pe parcurs, să o îmbraci și să o transformi într-un volum. În ceea ce privește definiția unei cărți bune, scriitorul le-a explicat cursanților că unul dintre aspectele importante este profunzimea.

“Din punctul meu de vedere o carte bună este o carte care poate fi citită pe mai multe nivele, la suprafață cu acțiunea ei și atât dar și în profunzime atunci când personajele au profunzime, și de asemenea o carte bună este o carte care trece prin timp, care poate fi citită, care își păstrează un public, care are tot timpul un public, poate diferit ca vârstă sau ca profesie, dar care are un public foarte bun  peste ani” crede Bogdan Hrib.

 

Sfaturi pentru tinerii care vor să devină scriitori

Bogdan Hrib este și directorul editurii Tritonic și a precizat că sunt foarte multe volume scrise de tineri care au apărut sub umbrela editurii pe care o conduce.  De ce anume trebuie să țină cont aceștia, dacă vor să își vadă manuscrisul publicat?

“Să citească și să scrie, să aibă răbdare, să nu își închipuie că o publicare imediată este neapărat necesară, să muncească. Scrisul este o preocupare de anduranță, nu este o inspirație divină, începi să scrii ca în transă trei zile și trei nopți  și în final ai lăsat manuscrisul și ăla e. Înseamnă reluarea textului, corectură, înseamnă logică și multa muncă” a conchis trainerul work-shop-ului.

Feedback pozitiv de la cursanți

Cursanții s-au declarat foarte încântați de ceea ce au învățat în cadrul atelierului de scriere creative, chiar dacă, nu toți sunt convinși că își vor publica materialele scrise.

“A fost un curs interesant, am avut ocazia să aflu cum se vede din interior procesul de creație și publicare a unui manuscris și drumul pe care acesta îl parcurge din stadiul de idee până la volum publicat. Mi-a conferit  mai multă încredere în capacitatea mea de a scrie și m-a convins ca pe viitor sa încerc să public ceea ce scriu” spune Alexandra Maria Cioapo, cursantă a Scolii de Vară SIMFEST.

“Atelierul de scriere creativă mi-a făcut o deosebită placere pentru că am putut interacționa în mod direct cu un scriitor care este și editor în același timp. Am văzut și am înteles mai bine ce înseamnă să scrii, să îți asumi ceea ce scrii și toate acestea din mai multe perspective. Ca și autor publicat…nu sunt sigură dacă mă văd în această postură. Dar, dacă ar fi să fie, volumul meu ar fi probabil o sumă  de cronici de film și carte sau reportaje și alte tipuri de articole. Literatura prefer să o citesc, nu să o produc. Însă, atenție! Așa cum am auzit și la curs, creativitatea poate exista, și chiar este de preferat să fie așa, și în reportaje sau alte materiale jurnalistice” a menționat Daiana Cerna, cursantă a Scolii de Vară SIMFEST.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *